Ing. Peter Babál

 

Zameriavanie a grafická dokumentácia architektonických pamiatok

 

Pamiatkový objekt je pre geodetické zameranie definovaný ako geometrický súbor. Geometria každej budovy má na jednej strane svoje všeobecné špecifiká, na druhej strane jej (a iba jej) vlastné danosti, ktoré v konečnom dôsledku bývajú jedinečné a neopakovateľné. Pochopenie geometrickej povahy stavby v celosti a aj v jednotlivostiach je zárukou správneho základu pre ďalšie zveľadenie jednak samotného objektu, jednak celej jeho lokality. Pre vytvorenie kompletnej dokumentácie architektonickej pamiatky sú potrebné tieto predpoklady:

A, Zadávateľ (investor) musí byť presvedčený o potrebe a náročnosti zamerania

B, Zameranie vykoná subjekt s overenou znalosťou problematiky

C, Stavba musí byť dostatočne prístupná

D, Zameranie je podriadené kompetentnému dohľadu

E, Zabezpečenie jeho archivácie

Nedodržiavanie týchto zásad má fatálne dôsledky nielen pre dotknutú budovu, ale aj pre väčšie celky. Negatíva sa dajú zhrnúť do nasledujúcich bodov:

1, Strata identity architektonickej pamiatky

2, Zníženie (až eliminácia) kvality práce ďalších profesií na obnove pamiatky

3, Znížená použiteľnosť dokumentácie pre študijné a vedecké účely

4, Zablokovanie spätných väzieb k pôvodnému - predošlému stavu

Na samom začiatku je vstupná obhliadka predmetu merania. Je dôležité, aby zúčastnené subjekty stanovili vhodný čas a priestor na vykonanie meračských prác a boli zainteresované na sprístupňovaní zaprataných priestorov, nebezpečných častí a ďalšej technickej súčinnosti. Meranie pamiatkového objektu je činnosť, ktorá sa musí vykonávať bez negatívneho tlaku na termín. Spravidla investor obnovy si neskoro uvedomí potrebu zamerania a takto sa stráca čas, určený pre vlastné prípravné práce, medzi ktoré možno zameranie ako také zaradiť. Pri obhliadke sa detailne určí jeho obsah a rozsah tak, aby za to zodpovedala kompetentná osoba. Inými slovami, nestačí určiť podobu budúcej dokumentácie tak, ako sa to stáva v bežnej praxi u iných nehnuteľností, ale podrobne spracovať, najlepšie v písomnej forme, zoznam pôdorysov, rezov a pohľadov, prípadne aj architektonických, umeleckých a technických detailov. Zároveň treba venovať pozornosť mierkam zobrazení. Najbežnejšia mierka je 1:50, u ktorej sa zanedbávajú predmety menšie ako 2 cm. Pri digitálnom výstupe mierka zobrazenia je nemenná a to 1:1. Z toho vyplýva dohovor medzi spracovateľom a užívateľmi dokumentácie, aké podrobnosti sa budú ešte zohľadňovať, pretože spomenutá presnosť 1:1 je fakticky detailné zameranie a to sa oceňuje odlišne.

Samotné zameranie sa začína založením súradnicovej sústavy, ktorá definuje polohu objektu na mape. To nie je všetko. Súradnicový systém určí zároveň každý bod alebo lom v súradniciach x, y, z. Súradnice x a y sú polohopisné, vztiahnuté na konkrétny súradnicový systém a súradnica z je výškopisná, buď relatívna, buď absolútna. Absolútne výšky sú na našom území totožné so systémom Balt po vyrovnaní. Meračské práce sa vykonávajú s pomocou meračskej techniky a to s teodolitom, nivelačným prístrojom, diaľkomerom a príslušenstvom. Z najnovších technológií treba spomenúť GPS a laserové skenovanie s tvorbou tzv. mračna bodov. Kvalita prístrojovej vybavenosti je priamo úmerná kvalite výstupu za predpokladu splnenia vyššie uvedených podmienok. Nový software s významnými novinkami každoročne uvádzajú na trh renomované firmy a prezentujú ich na užívateľských stretnutiach. Tieto produkty posúvajú zobrazovanie pamiatkovej architektúry do vysokej 2D a 3D digitálnej kvality. Nemožno ale zabúdať, že pamiatkový objekt je nepravidelný, s početnými odchýlkami od vertikály a zvislice. Pravý uhol je skôr výnimkou ako pravidlom. Dnešná technika pri správnom použití tieto anomálie nevynecháva, ale stále platí: dvakrát meraj...

Spracovateľ je s objektom konfrontovaný dvakrát, prvý raz pri meraní a potom pri zobrazení. Objekt sa na pracovnej ploche javí úplne inak, ako v skutočnosti. Akokoľvek dobrý a skúsený pozorovateľ nepostrehne malé asymetrie, dôsledky rôznych prestavieb a iné charakteristiky, ktoré začnú byť zjavné až pri kreslení a nezriedka prekvapia. V priebehu spracovania vyvstáva množstvo nezodpovedaných otázok, ktoré nútia prehodnocovať takrečeno za pochodu naše predstavy o objekte a jeho geometrických parametroch.

Najčastejším omylom je stanovenie nedostatočnej podrobnosti merania. K tomu prispieva hlavne časový tlak obyčajne kombinovaný s celkovým podhodnotením. Toto spôsobuje neustály návrat k raz už zameranej časti, premeriavanie, dopĺňanie a upresňovanie. Odhliadnúc od nepohodlnosti takýchto praktík, má to veľmi negatívny dopad v podobe časových sklzov a zvyšujúceho sa stresu pri spracovaní výsledkov merania a to tým viac, čím vzdialenejšia predmetná budova je. Ideálna je možnosť spracovávať namerané hodnoty podľa možnosti čo najbližšie k objektu. Ak to nie je možné, riešenie je v predvídavom navýšení meraní tak, aby vznikla akási záchranná sieť, ktorá pomôže rozhodnúť zauzlené problémy. Analógiou takéhoto „pripoistenia“ je systém kontrolných bodov a mier, zabezpečujúcich náhradné riešenia v prípade dočasného vynechania problematickej časti a jej bezrizikové doplnenie neskôr. Systém skladačky je praktizovaný najmä u väčších celkov, pretože logicky vyplýva priamo z povahy meračských prác. Má to veľký význam pre zamedzenie opakovania tých istých chýb a ich systematického narastania.

Pôdorysy sa kreslia po podlažiach od prízemia nadol a nahor tak, že výkresy sa opatria vlícovacími bodmi, na ktoré sa potom nakladajú. Na styku so susednými  domami v hustej historickej zástavbe sú presné kontúry zvlášť doležité z dôvodov majetkovoprávnych a statického zabezpečenia. Na hraniciach parciel sa vyskytuje najviac nejasností a tým aj chýb.

Po nakreslení pôdorysov počínajúc od suterénu až po krov prikročíme ku konštruovaniu vertikálnych rezov. Tu sa vyskytujú neštandardné posuny rezovej čiary tak, aby informatívnosť výkresu bola čo najväčšia. Preto sa vhodným spôsobom  zobrazujú niektoré zakryté súvislosti pred i za rovinou rezu. Rezy vežovými konštrukciami a aj exteriérové pohľady treba kresliť na všetky štyri strany, pretože zobrazenie anomálií u vysokých stavieb je nevyhnutné.

U detailov dbáme na slohovú hodnovernosť a napriek nánosom a náterom zobrazujeme ich prvotný vzhľad. Napríklad na rímsach je potrebné nájsť miesta, kde sa zachovala pôvodná profilácia. Detaily kreslíme v odpovedajúcich mierkach bez generalizácie tvarov a línií. Vhodné je detail fotografovať a fotografiu ortogonálne prekresliť na vlícovacie body. Jednako je vhodnejšie detail načrtnúť, pretože fotografický obrázok neposkytuje úplné informácie pre mierku 1:1. Pozoruhodné výsledky prinieslo laserové skenovanie aj najzložitejších umeleckých detailov.

Záverom sa budeme zaoberať digitálnym výstupom dokumentácie. Ten sa dá prezentovať veľmi variabilne. Klasické 2D výstupy sú pre projektovú prax postačujúce. Dnešný trend v dokumentovaní pamiatkovej architektúry je ovplyvnený experimentovaním v nových 3D inovatívnych podmienkach. Ale ak vychádzame z enormnej potreby základnej meračskej dokumentácie, potom sa bude klásť  hlavný dôraz na štandardný výstup i v nasledujúcich rokoch.